Dolegliwości żołądkowe w ciąży

żółtaczka zaszczepi sie u nas za darmo

Podczas ciąży większość kobiet skarży się wiele różnorodnych dolegliwości. Wśród nich najczęściej występują te ze strony układu pokarmowego. Ponad 80% kobiet skarży się na poranne mdłości i wymioty o zróżnicowanym natężeniu.

Szczególnie są one nasilone w pierwszych trzech miesiącach ciąży. Mdłości i wymioty pojawiają się głównie o poranku i przyczynę takiego stanu można upatrywać w wysokim stężeniu hormonu HCG. Czasem jednak przyczyna tych przykrych dolegliwości związana jest z odczuwanym stresem, wyostrzeniem się zmysłu powonienia, nadmierną ilością kwasu żołądkowego lub też zwyczajnie przemęczeniem.

Na częstotliwość występowania nudności i wymiotów ma wpływ rodzaj pokarmów, jakie spożywa ciężarna. Według lekarzy kobiety, które praktykowały dietę bogatą w zboża znacznie rzadziej skarżyły się na powyższe dolegliwości niż ciężarne, które w nadmiarze spożywały cukry, oleje, alkohol.

Z nudnościami i wymiotami można sobie jakoś poradzić i przetrwać ten okres, kiedy są ona znacznie nasilone. Ciężarnym zaleca się zaraz po przebudzeniu wypijać małymi łykami szklankę wody lub też ciepłego mleka.

Ukojenie powinna przynieść także kromka chrupkiego chleba. W ciągu dnia lepiej jest spożywać małe porcje pokarmów, ale za to częściej. Jedzenie warto popijać wodą niegazowaną, do której wleje się klika kropel cytryny. Także niezawodna okaże się być herbata miętowa oraz imbir dodawany do potraw, gdyż ma on właściwości przeciwwymiotne.

Ciężarne mogą się także zmagać ze zgagą, inaczej zwaną refluksem, który na początku ciąży spowodowany jest zmianami hormonalnymi, a w póżniejszym jej okresie uciskiem macicy na żołądek.

W takim przypadku żołądek nie może prawidłowo pracować i tym samym pokarm znacznie wolniej się przesuwa, a kwasy żołądkowe przedostają się do przełyku podrażniając go i ciężarna odczuwa nieprzyjemne pieczenie.

Zgagi można się pozbyć, jeśli z diety zostaną wyeliminowane lub tylko ograniczone tłuste i ostre potrawy oraz napoje gazowane. W ciąży wskazane są lekkostrawne dania, miętowa herbata, a także chwila odpoczynku po jedzeniu.

Podziel się na:

Wyślij komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *